top of page
Zoeken

Grafisch ontwerper Saskia Vermeulen over borsten, bladen en bluf: 'Het gaat maar om één ding: dat mensen zich gezien voelen.'

Bijgewerkt op: 1 dag geleden


De glossy is af. En oh, wat issie prachtig geworden. Juist geen gladgestreken perfectie, maar eerlijk en stoer. De verantwoordelijke hiervoor? Dat is Saskia Vermeulen, grafisch ontwerper. Stiekem ken je haar al. Denk: verpakkingen van Douwe Egberts, Vifit en het hele Jumbo Foodmarkt-concept. Haar werk staat misschien wel iedere ochtend bij jou op de ontbijttafel. Maar dit project? Dat is andere koek. Ik sprak haar, uiteraard, in haar tuin. Haar lievelingsplek.


Fotografie: Arjaan Hamel


Yoghurtjes en hagelslag

'Via een oud-collega bij VBAT (tegenwoordig Design Bridge and Partners) ben ik in dit project gerold,' vertelt Saskia. 'En ik wist meteen: dit wil ik. Ik heb jarenlang mijn creativiteit gebruikt voor yoghurtjes en hagelslag en ik verlangde naar iets blijvends. Iets met betekenis. Toen ik Judith ontmoette, op een tentoonstelling over borstkanker en tattoos, begonnen de ideeën meteen te borrelen. We zouden aanvankelijk alleen een paar sheets maken. Maar al pratend groeide dat uit tot een echt magazine.'

 

Echt jezelf

Saskia: 'De foto’s op die expo waren rauw en groot. Confronterend. Maar ook een tikje plat, vond ik. Ik dacht, als iemand zich zó dapper en kwetsbaar opstelt, dan moet je dat ook mooi vastleggen. Dat zette me aan het denken. Als je je ongemakkelijk voelt voor de camera, dan zie je dat meteen terug. Ik wilde het tegenovergestelde: mensen echt zichzelf laten zijn. Laten stralen. Trots op hun lichaam, mét littekens en al, zonder gêne. Je kiest niet voor kanker, maar wél hoe je daarmee omgaat. En dat mag gezien worden. Want dat helpt.'

 

Warmte, pracht, kracht

Geen klinisch verslag dus, maar een eerbetoon. ‘Mijn uitgangspunt was: dit zijn geen patiënten, dit zijn mensen, met een mooi verhaal. Dat moet je voelen, in alles. De fotografie, de typografie, het kleurgebruik. Tijdens de fotoshoots heb ik als artdirector het eindresultaat steeds bewaakt. En petje af hoor, voor de fotografen Arnaud, Arjaan en Margot. Ze hebben het precies weten te vangen.'

 

Borsten op z’n kop. Net als je wereld

'De cover was mijn eerste horde.' lacht Saskia. 'We wilden geen bloot op de voorkant, maar typografie. Judith had de naam al bedacht: Alle Mooie Borsten. De gedachte daarachter wilde ik ook grafisch vastleggen. Zo’n diagnose zet je wereld op zijn kop. Letterlijk. Dat zie je in het logo terug: twee cirkels, borsten dus, expres op z’n kop. Met een subtiel litteken in het midden. Kanker verandert je lichaam. Er is een voor én een na. Anders, maar nog steeds mooi. Daarom koos ik twee verschillende lettertypes: recht en cursief.'

 

Tinten om te aaien

De cirkels duiken overal in de glossy op. Voor Saskia symboliseren ze van alles. 'Een borst, een bobbeltje, een afwijking misschien, maar ook een focuspunt. Je blik wordt er naartoe getrokken.' En de kleuren? Saskia: 'Ik dacht aan huid. Heel veel huid. Warm, natuurlijk, dichtbij. Geen schreeuwerige kleuren, maar juist zacht. Tinten die je bijna wilt aaien.'

 

Lay-out met lef (maar zonder ego)

200 pagina’s aan verhalen, beelden, interviews … hoe hou je dat spannend? 'Je moet blijven verrassen, maar hebt ook structuur nodig,' legt Saskia uit. 'Kleur helpt daarbij. Elke reconstructie-categorie heeft een eigen tint. De interviews met de experts herken je ook meteen. En ik heb nét wat extra liefde gegeven aan de pagina’s over de shoot. Lay-out mag niet afleiden, het moet ondersteunen.' Grijnst: 'Ik heb mijn ego even aan de kant gezet. Natuurlijk wil je iets vernieuwends maken en je skills laten zien. Maar dit blad gaat niet over mij. Het gaat om de mensen die erin staan.'

 

Omvergeblazen

Saskia: 'Als grafisch ontwerper ben je altijd in dienst van een opdrachtgever en in dit geval waren dat er 65. Ik heb ze allemaal ontmoet tijdens de fotografiedagen. En ze bliezen me omver. Zoveel power, zoveel veerkracht. Ik werd er gewoon stil van. Het was een eer om ze te mogen vastleggen. Dat vergeet ik nooit meer.'

 

Mooi met een missie

De glossy staat voor alles waar Saskia naartoe wil met haar werk. 'Ik wil mijn creativiteit het liefst inzetten voor iets wat blijft. Wat inspireert. Daar probeer ik tegenwoordig ook mijn klanten op uit te zoeken. Dat lukt niet altijd hoor. Maar als het wel lukt, is dat heel mooi. Een merk als Wilder Land vind ik tof. Alleen die slogan al: Natuurherstel om je vingers bij af te likken. Of bijvoorbeeld: We are the regeneration. Een club aanpakkers en idealisten die laten zien dat verandering wél sexy kan zijn. Daar wil ik bij horen. Alleen nog even uitvogelen hoe. Stap voor stap. Cirkel voor cirkel.'

 

Meer zien van Saskia’s werk? Of gewoon even hallo zeggen? Kijk op haar site.

 
 

Samen maken we Alle Mooie Borsten zichtbaar

bottom of page