Marijn Ham: “Ik was meteen emotioneel betrokken.”
- Daniëlle van Hengst

- 4 sep
- 2 minuten om te lezen
Alle Mooie Borsten wordt gemaakt door vrijwilligers. Professionals die hun vak verstaan en hun werk met hart en ziel doen. Maar daar in dit geval geen geld voor krijgen. Wie doet er mee aan zo’n project? Ik sprak met Marijn Ham, operationeel directeur bij Retail Production Services in Weesp (hierna gewoon RSP), het bedrijf dat de retouche van alle beelden in de glossy voor zijn rekening nam.
Marijn: “RPS is een collectief van vier bedrijven, onder één dak in Weesp. We werken voor merken als Hunkemöller, Bol, Albron, Under Armour, maar ook voor kleinere partijen.
We ontwikkelen bijvoorbeeld software-marketingprocessen om marketinguitingen te automatiseren, we hebben een fotostudio van 500 m² voor model-, food- en productfotografie en we hebben een team dat zich bezighoudt met beeldbewerking. Nienke, een van de modellen in de glossy, spreek ik regelmatig. Toen ze mij over Alle Mooie Borsten vertelde, bood ik meteen aan om te helpen met de beeldbewerking. Nog voordat ik eigenlijk precies wist wat het project inhield.”
Kracht en echtheid
Marijn: “Nienke heeft me toen in contact gebracht met Judith. Vanaf het eerste gesprek voelde het goed. Judith is zó enthousiast en open. We zijn gewoon begonnen. Samen met fotografen Arnaud en Arjaan en vormgever Saskia hebben we gezocht naar een consistente beeldtaal. We wilden dat alle foto’s qua sfeer en uitstraling bij elkaar pasten. Daar hebben we flink wat testfases voor doorlopen. En nee, je moet niet denken dat we met retoucheren alles gladstrijken. In dit project ging het om kracht en echtheid. Dit is een heel ander soort fotografie en beeldbewerking dan campagneretouche. Daar heb je te maken met professionele modellen die meteen weten hoe ze moeten gaan staan. Maar deze mensen staan hier op een heel andere manier. Ze laten zich zien. Ze geven zich letterlijk bloot.”
Onzeker
Marijn: “Dat vraagt om zorgvuldigheid. Daarom hebben we eerst met de modellen overlegd. Sommigen vroegen om kleine correcties op plekken waar ze zich onzeker over voelden. Maar het opvallende was dat niemand iets geretoucheerd wilde hebben in het reconstructiegebied. IJzersterk natuurlijk. En prachtig. Daardoor krijgen die beelden echt kracht. Je ziet dat mensen trots zijn op hun lichaam. In mijn commerciële werk merk ik die verschuiving trouwens ook. Vroeger moest ieder plooitje weggewerkt worden. Maar het hoeft allemaal niet meer zo perfect. Je ziet nu ook steeds vaker een ander type model. Meiden die trots laten zien wat ze in huis hebben. Sproeten, tatoeages, littekens. Het zijn steeds vaker echte beelden. Die trend kan ik alleen maar toejuichen.”
Littekens
“Door wat ik met mijn zus heb meegemaakt, voelde ik meteen een sterke verbondenheid met dit onderwerp. Toen ik het managementteam vertelde dat we iets moois gingen doen, stond iedereen daar meteen 100% achter. Het is een belangrijk onderwerp. Maar ook vaak zwaar en beladen. We kennen hier allemaal wel iemand die met kanker te maken heeft. Dus ja, ik was ook meteen emotioneel betrokken. Wat me in dit project vooral bijblijft, is de kracht van mensen. Ja, je ziet littekens. Maar je ziet vooral trots. Zo van, kijk eens wat ik heb doorgemaakt. Je ziet kwetsbaarheid en levenslust. Je ziet mensen stralen. Ik vond het prachtig om aan dat beeld te mogen bijdragen. In elk opzicht.”
Meer over het werk dat Marijn meestal doet zie je hier.









